تولید محتوای آموزشی برنامه دبیرخانه کشوری درس کار و فناوری سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹

با سلام و احترام خدمت همکاران محترم

مطابق برنامه عملیاتی کشوری دبیرخانه کار و فناوری با عنوان تولید محتوای آموزشی از پودمان های درس کار و فناوری ، براساس تقسیم بندی کشوری ، پودمان های یک و چهار  از کتاب کار و فناوری هفتم برای استان آذربایجان شرقی در نظر گرفته شده است . در فایل برنامه ، شرایط تولید محتوا به طور کامل به همراه فرم های ضمیمه تبیین شده است برای دریافت توضیحات و نیز فایل شیوه  نامه ادامه مطلب را کلیک نمایید.

دریافت فایل شیوه نامه تولید محتوای آموزشی 

 

شیوه اجرای فراخوان :

این برنامه با توجه به ضرورت ارتقای آموزش های درس کار و فناوری در صورت تداوم آموزش های مجازی و البته با در نظر گرفتن احساس نیاز همگام با رشد و پیشرفت در عصر فناوری ، با  بهره مندی از ظرفیت و توان علمی و عملی دبیران کار و فناوری سراسر کشور اجرا می شود. دبیرخانه کار و فناوری در نظر دارد قبل از شروع مدارس ، مجموعه ای از محتواهای آموزشی برای کتب کار و فناوری را در اختیار همکاران و دانش آموزان قرار دهد به نحوی که در عین جذابیت فیلم و محتوای آموزشی ، صحت محتوا و کم حجم و کوتاه بودن فایل ها، محتوای آموزشی ارائه شده بتواند نقش آموزش مداوم را ایفا کند.

 برای این منظور تمام پودمان های کتب کار و فناوری مطابق جدول پیوست تقسیم بندی شده است .

ضروری است سرگروه های محترم استان ها براساس پودمان تقسیم بندی شده ، برای هر پودمان طوری برنامه ریزی نمایند که محتوای ارائه شده از هر استان شامل موضوعات کل آن پودمان باشد. برای این منظور شایسته است سرگروه های محترم استان ها، فراخوان را مطابق پودمان های در نظر گرفته شده برای نواحی و مناطق استان تنظیم و تا ۱۵ مرداد به مناطق ارسال نمایند.

دبیران کار و فناوری مناطق بر اساس فراخوان اعلام شده و مطابق با فرمت درخواستی (که در قسمت ویژگی های فیلم و محتوا اشاره شده است) فیلم تدریس ، پاورپوینت یا سایر محتواهای آموزشی مربوط به پودمان را حداکثر تا ۱۵  شهریوربه سرگروه منطقه ارسال نمایند.

 سرگروه های مناطق پس از دریافت آثار همکاران، محتواهای دریافتی را داوری و بهترین اثر( فیلم تدریس، پاورپوینت و سایر محتواهای مرتبط از هر پودمان) را انتخاب و تا ۲۰ شهریور ۹۹ به سرگروه استان ارسال نمایند.

نکته : با توجه به این که فیلم های کم حجم و کوتاه مد نظر می باشد برای این منظور ممکن است لازم شود یک پودمان در دو یا سه جلسه ویا حتی بیشتر از سه جلسه ، فیلم تدریس آماده شود یعنی مثلا اگر قرار است پودمانی در ۳۰ دقیقه تدریس شود معلم می تواند تدریس خود را در ۳ قسمت فیلم به ترتیب شماره که هر قسمت آن حداکثر ۱۰ دقیقه است ارائه دهد.( لذا توجه به حجم و زمان هر قسمت فیلم از طرف دبیران محترم بسیار ضروری است).

سرگروه های استان ها پس از دریافت آثار از مناطق و داوری آنها بر اساس فرم داوری، بهترین آثار را انتخاب و حداکثر تا ۲۵ شهریور به دبیرخانه کشوری ارسال نمایند. ( مطابق فایل تقسیم بندی شده از هر پودمان یک اثر مورد انتظار است که می تواند شامل فیلم تدریس، پاورپوینت و محتواهای مناسب برای آن پودمان باشد).

لازم به ذکر است سرگروه های کار و فناوری مناطق و استان ها نیز می توانند در فراخوان شرکت نمایند.

در ارائه محتوای پودمان ها موارد زیر مد نظر قرار گیرند :

تمرکز بر اهداف و شایستگی های پودمان

بحث گروهی

توجه به فعالیت های مربوط به کار کلاسی

نکات ایمنی و ارگونومی

ابزار شناسی ( در صورت ارتباط با محتوا)

بخش پروژه و مراحل انجام آن و تکالیف

توجه به سنجش عملکردی

در پودمان های رایانه ای ، توجه به نرم افزار مورد تاکید کتاب ضروری است .

ویژگی های فیلم و محتواهای ارائه شده :

  • حجم هر فایل با در نظر گرفتن کیفیت قابل قبول، کمتر از ۲۵ مگابایت باشد.
  • حداکثر زمان هر قسمت فیلم ۱۰ دقیقه باشد.
  • در ضبط فایلها از برنامه هایی استفاده شود که امکان نوشتن و صحبت کردن بر روی فایل وجود داشته باشد. گاهگاه حضور دبیر به صورت تصویری در فایل هم می تواند موجب ایجاد ارتباط بیشتر بشود.
  • خروجی فیلم با فرمت mp4 ذخیره شودتا قابلیت اجرا بر روی هر دستگاهی را داشته باشد .
  • یادآوری می شود کارهای ارائه شده به صورت فیلمِ تدریس همکار، تدریسِ مشترک با دانش آموز، تدریسِ معکوس یا درقالب یکی از نرم افزارهای موجود و یا هر برنامه و روش کاربردی دیگری می تواند باشد. بنابراین جز درباره موارد ذکر شده در شیوه نامه، در روش تولید فایل محدودیتی وجود ندارد و همکاران محترم مجازند با استفاده از تجربه، نوآوری و مهارتی که دارند تدریس شان را به نمایش و اشتراک بگذارند.
  • از پیامهای سوگیرانه مذهبی و سیاسی پرهیز شود.
  • محتوای آموزشی تولید شده نباید حاوی هیچگونه تبلیغاتی باشد.جمله تبلیغ و معرفی کار آفرینان برتر و…
  • توجه به فرهنگ کار تیمی و مشارکتی و نیز استفاده از سرگرمی در تدریس که باعث جذابیت تدریس شود .
  • پاورپوینت یا فایل هایی که در تدریس استفاده می شود باید مبتنی بر محتوای پودمان مورد تدریس باشد . محتوای فایل خوانا و تصاویر مندرج در فایل واضح و به دور از ابهام باشد.
  • ابزارها و وسایل مورد نیاز در ساخت پروژه به همراه کاربرد هر کدام معرفی شود .
  • مراحل ساخت پروژه به طور کامل و گام به گام ارائه شود.

 

مجری برنامه و مخاطبین مجری برنامه دبیرخانه کشوری کار و فناوری مستقر در استان کرمان

مخاطبین : کلیه دبیران کار و فناوری دوره اول متوسطه سراسر کشور( مدارس دولتی ، مدارس خاص و غیرانتفاعی که ابلاغ تدریس کار و فناوری دارند شامل نیروهای رسمی و آزاد )

تقویم

اجرایی

برنامه

نیمه دوم شهریور تا ۱۵ آذر : اجرای برنامه توسط دبیران کار و فناوری مناطق و ارسال مستندات به سرگروه منطقه( حداکثر ۱۵ آذر).
۱۵ تا ۲۰آذر : داوری آثار و محتواهای دبیران توسط سرگروه منطقه و ارسال اثر منتخب از هر پودمان به سرگروه استان( حداکثر ۲۰ آذر).
۲۰ تا ۳۰آذر: داوری آثار توسط سرگره استان ها و انتخاب و ارسال بهترین اثر از هر پودمان به دبیرخانه کشوری
تقدیر از آثار منتخب بر اساس داوری دبیرخانه با تقدیرنامه وزارتی ، استانی و هدایای نقدی
مستندات ارسالی برا ی هر اثر منتخبفیلم آموزشی مطابق با ویژگی های درخواستی  پاورپوینت ، محتواهای مناسب پودمان    ، فرم داوری تایید شده توسط سرگروه
شیوۀ ارسال

آثار

ارائه آثار به گروه های آموزشی منطقه ( توسط دبیران کار و فناوری )

ارسال آثار منتخب دبیران به گروه های آموزشی استان ( توسط سرگروه کار و فناوری و گروه های آموزشی  منطقه )

داوری آثار دبیران در مرحله استانی و انتخاب اثر منتخب از هر موضوع بر اساس فایل تقسیم بندی و ارسال به دبیرخانه کشوری کار و فناوری( توسط سرگروه کار و فناوری )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *